søndag 24. april 2011

Hjelp til studievalg

Velg noe du er interessert i. Lønn er egentlig oppskrytt, handlefrihet er viktigere synes jeg. Selv er jeg en smule rastløs; trenger muligheten til å ende beite når jeg blir lei, og det vet jeg et jeg blir, uansett.

Så mitt resonement har vært å utdanne seg brett, med mulighet for vider utdanning og endring av jobb.
Du nevner tannlege vs lege. Som tannlege er du i mye større grad bundet til å bli der ved stolen resten av yrkestiden. Du kan velge mellom offentlig og privat sektor, men det blir liksom uansett tenner.

Som lege kan du velge mellom  en hel rekke forskjellige spesialiteter, -du kan jobbe privat som allmennpraktikker, eller i det offentlige. Du kan velge å gå videre som spesialist i offentlig eller evt.privat sektor (for noen spesialiteter).  Blir du igjen lei, så kan du bytte spesialitet/starte på nytt i en ny retning.
Trenger du action trenger de pr i dag tre stillinger ved Rena leir og i  ISAF dvs forsvaret...m.m.m

Selv ville jeg kanskje gått for siv ing i dag. Det skjer så mye, så raskt. Der kan du bruke interessen for IT etc. Hvis du ønsker deg inn mot medisin-miljøet senere ,kan du få masse spennende jobber innenfor utvikling av røntgen/CT/MR/ultralyd, computerassistert kirurgi mm. Medisin trenger dyktige siv.ing.er!

Send meg gjerne en PM hvis du finner noe av det jeg sier interessant, men fint om du er litt konkret i problemstillingen. Best kjenner jeg til helsefagene, jeg valgte meg bort fra NTH/NTNU den gangen, men ville som sagt kanskje  gjort andre valg i dag.
Liker du å bruke hendene, i tillegg til "akademien"?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar